טיפים של מעצבת פנים לבחירת תאורה לבית
top of page
  • תמונת הסופר/תהילה אלטר

טיפים של מעצבת פנים לבחירת תאורה לבית


עיצוב הבית מושפע ממכלול שלם של אלמנטים, כאשר תאורה היא חלק מרכזי בעיצוב ותכנון הבית. מכאן שדי בשינוי קל בגוון של התאורה, כדי לדייק את האווירה ולהשלים את הפרויקט הרצוי. מכאן שאם גם אתם מבקשים לייצר אפקט מרשים, מוזמנים להבין מהו כוחה של תאורה נכונה בכל חדר, כיצד תאורה מדויקת יכולה להשפיע על אשליית הגודל, מתי נכון שהתאורה תהיה שקועה ומתי נכון שהיא תהיה נוכחת, איזה גוון של אלומת אור מתאים לסגנונות עיצוביים שונים, מהו תפקידו של תכנון מקדים ועוד.



תאורת סלון צמודת תקרה כשברקע תאורת אווירה צמודת קיר


שלושת תפקידי התאורה - פרקטיות עיצוב ותחושה

ממש כפי שספה צריכה להיות יפה, מתאימה לסגנון העיצובי וכמובן שגם גדולה מספיק ונוחה עבור ישיבה, כך בדיוק גם תאורה. גם תאורה צריכה להעניק את האווירה הרצויה, להאיר באופן מספק ולהשתלב עם העיצוב הכולל. עם זאת, תאורה מחזיקה בממד נוסף - היא משפיעה על הממד הרגשי באופן מידי. ממש בנקודת ההשקה הזו נבחנת גדולתה של מעצבת פנים - ביכולת לשלב נכונה בין שלושת הממדים הכה חשובים.


תכנון תוכנית תאורה עם הנמכת גבס שתכננה מעצבת פנים


כל חדר ודגשי התאורה שנכונים עבורו

· מטבח - באופן כללי עבור חלל המטבח עדיפה תאורה בהירה ועוצמתית. פה יש לקחת בחשבון האם מעדיפים לפזר שלל מוקדי תאורה (אידאלי עבור שלל מוקדי עבודה), או להתמקד בשניים/שלושה גופים מרכזיים.

טיפ של מעצבת פנים: מוטב לתכנן את תוכנית התאורה בשלבים כמה שיותר מוקדמים על מנת למקסם מיקום נקודות תאורה מעל משטחים שנבחר.


· פינת אוכל - לעומת המטבח, בפינת האוכל לא עובדים, אלא מקיימים מפגשים משפחתיים. מכאן שהנוסחה די פשוטה: משפחתיות = חמימות = תאורה חמה. תאורה בגוונים צהובים תעבוד היטב. כמו כן, נהוג לתלות גוף תאורה מרשים מעל מרכז השולחן על מנת להגדיר את חלל פינת האוכל.

טיפ של מעצבת פנים: עבור פינת האוכל תיבחרו דוגמה שונה מזו שבמטבח, מייצר עניין ומסייע להגדיר טריטוריה.


· חדר אמבטיה - מצד אחד חדר האמבטיה אמור לשדר רוגע, אך מצד שני התאורה אמורה להיות חזקה. תאורה חזקה נחוצה עבור ניקוי הפנים, איפור וכדומה. מכאן שרצוי לשלב בין תאורה חמימה לבין תאורה בהירה. עוד נציין שחדר האמבטיה נחשב לח (משמע נדרש גוף מתאים) והוא אינו נחשב גדול, כלומר מומלץ לשלב מספר גופי תאורה שמוטמעים בתקרה ובקיר, כך שסך המראה יהיה כמה שיותר נקי ומרווח.



תכנון תאורה בחדר רחצה

טיפ של מעצבת פנים:


· חדר שינה - חדר השינה צריך להיות רגוע ונעים, כך שעדיף שהצבע של התאורה יהיה חם ולא קר. כמו כן, נהוג לשלב גוף תאורה מרכזי ושני גופי תאורה צדדיים לצד המיטה (יכולים להגיע מהתקרה, לעמוד על הכוננית, להתחבר לקיר, או לעמוד על הרצפה). פה חשוב לשמור על שפה אחידה, אם כי אין הכרח לבחור בעיצוב זהה.

טיפ של מעצבת פנים: כדי לייצר את האווירה הרצויה בחרו בתאורה שניתן לשחק עם העוצמה שלה.


· סלון - בסלון יש לבחור גוף מרשים בעל נוכחות, לצד מספר מוקדי תאורה יותר שקטים. מה עוד? רצוי להימנע מהצבת תאורה ישירות מול הטלוויזיה (מייצר השתקפות מפריעה). אם יש בקרבה חלון, מוטב להוסיף לו וילונות (שוב מאותה סיבה שנוגעת להשתקפות מפריעה). מומלץ לשלב תאורה סמויה מאחורי מדפים (מייצר אווירה מרשימה) ואם אין הרבה אור טבעי שנכנס פנימה, השקיעו בתאורה משמעותית.

טיפ של מעצבת פנים: היעזרו בחוכמה בתאורה נישתית כדי לייצר פינות ישיבה אינטימיות.


· חדר ילדים - ילדים זקוקים לתחושת ביטחון ולתחושת אופטימיות ועל כן עבור חדר הילדים מוטב לבחור בתאורה בעלת גוון בהיר. כמו כן, חשוב מאוד שליד המיטה יוצב גוף תאורה ייעודי שמספק אור חלש.

עבור שולחן הכתיבה בחרו מנורת שולחן שתעניק לילד מספיק אור ללמידה.

טיפ של מעצבת פנים: מומלץ לקחת בחשבון שבעוד כמה שנים תחליפו את גוף התאורה, בהתאם לעיצוב שמתאים לגיל הנוכחי של הילדים, משמע אין זה נכון להשקיע סכום משמעותי בגוף עצמו.




תוכנית תאורה וחשמל שתכננה מעצבת פנים - הדלקות : מה מדליק את מה

מספר דגשים חשובים בנושא התאורה

עולם התאורה הוא באמת אור גדול, ועל כן אנסה להאיר את הנושא במספר דגשים חשובים שמעצבת פנים נוהגת לקחת בחשבון:

· חיסכון - חיסכון בצריכת חשמל הוא חלק מהמשחק, ועל כן מוטב להכיר שיש דבר כזה תאורה שנחשבת חסכונית, כאשר נורת לד מככבת בתחום. נוסף לכך, נורת לד נחשבת חזקה, אינה מתחממת, אינה מסנוורת והיא מחזיקה מעמד לאורך זמן. מאוד אידאלי גם עבור תאורת חוץ שמבקשים שתפעל כל הזמן.


· משמעות של גודל החדר - עבור חדרים קטנים לא יהיה נכון לבחור בגוף תאורה גדול, או בעל צורה מאוד בולטת.


· צורה - יש להתחשב בצורניות של החדר ובצורניות של האלמנטים העיקריים שמצויים בחדר. כך למשל אם הצורה השולטת עגולה, לא יהיה זה נכון לבחור בתאורה בעלת קווים ישרים.


· הגוון של אלומת האור - בתאורה ישנו גוון חם וישנו גוון קר. הגוון החם יהיה יותר צהוב והגוון הקר יהיה יותר לבן. כיצד נתאים? מאוד תלוי אם מדובר במוקד עבודה, או במוקד שעבורו מבקשים לייצר אווירה (במקרה זה נבחר בתאורה חמה).


· אשליה - גופי תאורה מסייעים לייצר אשליה. לצורך הדוגמה מסייעים "להגדיל" חדרים או להגדיל חלל מסויים ולתחום חלל אחר.


· בין תאורה פרקטית לדקורטיבית - יש תאורה שיש לה תפקיד פרקטי (למשל מנורת קריאה לצד שולחן העבודה), יש מנורה שתפקידה רק להוסיף ממד עיצובי ויש תאורה שתפקידה כפול. יש להבין בכל פעם מחדש מהו המינון הרצוי.


· בחירת גובה ומידות בהתאם ליעד - עבור תאורה שמותקנת מעל שולחן האוכל יש להשאיר מטר רווח (מעל השולחן), וגוף תאורה שניצב מעל שולחן העבודה אינו יכול להיות יותר רחב מהשולחן עצמו.

6 נקודות מוצא שמכווינות לבחור תאורה :

מצד אחד בכל פעם מחדש יבוצעו התאמות פרטניות, אך אם נשאל מעצבת פנים שמתמחה בתחום התאורה, היא תענה על כל השאלות בתחום. מומלץ להכיר את נקודות המוצא הבאות:

1. העדיפו אור טבעי - אור טבעי תמיד מנצח, ועל כן עוד בשלבי בניית הבית יש לתת לכך משקל.


2. בחירה שמסייעת לייצר תחימה - בחירה בגופי תאורה שונים מסייעת להפריד בין החללים, ואף יש לקחת בחשבון שגם לצל יש מקום חשוב בעיצוב הבית.


3. התחשבו בסגנון העיצובי - עצרו להבין מהי האווירה הרצויה ומהו הסגנון המועדף (מודרני / כפרי). עיצוב כפרי משתלב נהדר עם תאורה עמומה, ואף עם גופי תאורה בעלי ניחוח נוסטלגי, למשל עששית. מנגד, עיצוב מודרני משתלב נהדר עם תאורה בוהקת ובהירה, ואף עם פסי לד וספוטים (בנישה המודרנית פחות זה יותר).


4. התייחסות לגודל - עצרו להבין מהו הגודל של המרחב ועד כמה הוא מנוצל ביום יום.


5. מושכים תשומת לב באמצעות תאורה - ספוטים מסייעים לייצר עניין, במיוחד כאשר הם מאירים פריטי אומנות, נישות בקיר, פריטי נגרות וכדומה.


6. השקיעו בתכנון מקדים - תכנון מקדים חשוב ביותר. אם עבור הנמכת תקרה, הטמעה של פסי לדים, הכנה של נקודות חשמל, הגדלת החלונות כדי שיכניסו פנימה כמה שיותר אור טבעי וכדומה.

תאורה היא חלק מהDNA הטבעי של הבית, ועל כן יש לבחור אותה בקפידה, לצד התחשבות במגוון אלמנטים משלימים. פה מעורבות של מעצבת פנים מאוד חיונית ואף רצוי להכניסה לתמונה בשלב כמה שיותר מוקדם. מעצבת פנים תעצים את התוצאה הרצויה ואף לטווח הרחוק תמזער את סך ההוצאות.

580 צפיותתגובה 1
bottom of page